Presentació Arxiu de Patrimoni Arquitectònic de Catalunya

Presentació

l'Arxiu de Patrimoni de Catalunya –APAC- pertany a l'Escola Superior d'Edificació de Barcelona i es va aprobar en Junta d’Escola a l’any 2003 com a resultat de l’èxit dels Projectes Finals de Carrera en Patrimoni Català.

El primer projecte Final de Carrera dintre de l'especialitat de Patrimoni es va realitzar a l’any 1989 per un grup d'estudiants i professors que a traves d'un Conveni signat pel Departament d’Expressiò Gràfica 2 i el Servei d’Aigües de l'Ajuntament de Barcelona es van fer els planos de la Font Gran Cascada del Parc de la Ciutadel·la per a la seva rehabilitació per part de la empresa Texsa.

l’APAC és va convertit aviat en una font d’informació tant per a la investigació històrica així com una font gràfica a on es poden veure en diferents formats DIN de paper i en CDs, els plànols dels edificis estudiats. Els més antics només es conserven en format de paper (1998-2001) ja que encara l’ordinador no estava gaire implantat com a eina de treball en els estudis. Els plànols estan treballats de “forma artesanal”, amb molta dedicació i carinyo, i amb estilogràfiques típiques de l’època, veritablement són “joies del dibuix arquitectònic”. Per tant l’Arxiu es va convertir en un centre de consulta, difusió, recerca i de treball, a l’abast de tothom.

D’altra banda, en aquest Arxiu cal destacar els Projectes Final de Carrera sobre el Patrimoni Modernista i les obres de Gaudí dut a terme pel Taller Gaudí. Amb l’APAC i el Taller Gaudi mes el Laboratori d’Edificació del Departament de Construccions 2, es va crear el Grup de Recerca “Greip – Edificació i Patrimoni”, registrat amb data 2 de juliol de 2004. (abans teníem la Línia de Recerca Gaudí i el Modernisme Català (de 1998 fins 2004).

Gràcies a l’esforç de tots hem aconseguit crear aquest Arxiu per donar a conèixer el Patrimoni Arquitectònic de Catalunya sen lùnic amb un contingut com aquest dins de la Universitat Politècnica de Catalunya.